Ruokaa...sisustusta...matkailua - niistä on tämä blogi tehty!

tiistai 12. helmikuuta 2013

Thaimaa, Krabi, Ao Nang

Lumimyrskystä kohti lämpöä

Lentomme Thaimaan Krabille lähti 6.2. keskiviikkona 18.45. Lento oli suurin piirtein ajallaan, ehkä viitisentoista minuuttia myöhässä, kun lumimyrskyn vuoksi koneen siipiä jouduttiin sulattelemaan (?). Lensimme Finnairin Airbus 330:lla.
Lento sujui, kuten nyt voi kuvitella 10 tunnin lennon sujuvan. Itse en osaa lentokoneessa nukkua, joten valvoin katselemalla leffoja ja kuuntelemalla musiikkia. Jokaisella paikalla oli oma näyttönsä, matkan alussa lentoemännät myivät kuulokkeita ja aktivoivat masiinan. Vain muutamassa elokuvassa ja televisio-sarjassa oli suomenkielinen tekstitys. Vieressäni istuva vanhempi rouva oli hiukan pettynyt, kun ei englannin taidottomana voinutkaan elokuvia katsella.
Perillä olimme Thaimaan aikaan kello 10 aamulla. Thaimaassahan kello on 5 tuntia Suomea edellä. Hotellilla olimme puolen päivän aikaan. Hetken jouduimme odottamaan huonettamme, oli vielä siivous kesken. Huoneeseen pääsyn jälkeen oli pakko ottaa pienet päiväunet, silmät eivät kerta kaikkiaan pysyneet auki. Ilman päikkäreitä olisi ollut mahdotonta valvoa iltaan asti.

Ensimmäisenä iltana kävelimme lähistöllä ja tutustuimme lähikulmiin. Kävimme syömässä Noppharat Thara rannalla olevassa ravintolassa, Lunassa. Pad thaita, Massaman Currya sekä Sweet and sour kastikkeessa kanaa. Kaikkien annokset olivat tuttua, taattua ja makuhermoja kutkuttelevaa thairuokaa.

Kymmenen aikaan illalla ei unta tarvinnut odotella, vaan riitti kun pään painoi tyynyyn.

Allaselämää ja lähirantoja

Koko syksy ja talvi on ollut sen verran rankkaa ja kiireistä, että jotenkin sitä oli aivan uupunut. Altaalla makaaminen oli parina ensimmäisenä päivänä juuri mitä kaipasimme, ei kerta kaikkiaan ollut energiaa suunnitella mitään suuria retkiä ym. Perjantaina ja lauantaina allaselämäämme rikkoivat vain pienet päiväkävelyt Noppharat Thara rannalla ja Ao Nangin rannalla. Kumpikin ranta on melko autioita päiväsaikaan, poikkeavat esim. Phuketin rannoista, joita aurinkopedit ja -varjot värittävät ja jotka ovat aina täynnä ihmisiä. Mutta Ao Nangista yleensä lähetäänkin lähisaarille pitkähäntäveneillä.

Noppharat Thara ranta

Ao Nang ranta (Noppharat Tharan puoleinen pääty)

Perjantai-iltana kävimme kyselemässä räätäleiltä, minkä hintaiseksi tulisi prinsessan haluama mekko. Meillä oli kuva mukana ja räätäleiden hinta-arviot vaihtelivat 2800 - 7000 bathia. Valitsimme halvimman ja nyt jännitämme puhuimmeko räätälin kanssa yhtään samaa kieltä ja millainen mekosta tuleekaan.

Hotelimme (Ananta Burin) sijaitsee Noppharat rannan puolella, mielestäni sijainti on aivan loistava. Vilkkaamman Ao Nang rannan häly hiljenee juuri ennen meidän hotelliamme. Kuitenkin kaikki tarvittava on kävelymatkan päässä. Meillä on huoneesta suora pääsy altaaseen, mukavuus, johon totuimme jo viime vuonna Karonilla.

Railey beach

Sunnuntaina suuntasimme Raileylle. Kävelimme Noppharat rannan puoleiselle Pitkähäntävene-lippukioskille, vaikka hotelimme respasta kerrottiinkin, että sieltä joutuu ehkä odottelemaan venettä hiukan kauemmin kuin Ao Nangin puolelta. Emme kuitenkaan joutuneet juurikaan odottelemaan, vaan veneeseen vaadittava 6 hengen porukka saatiin kokoon nopeasti. Matka länsi-Raileylle kesti noin 10 minuuttia. Raileyn ranta oli aivan täynnä pitkähäntäveneitä. Ranta oli oikein kaunis, rannalta löytyi ravintoloita sekä mini-marketteja, ja paljon ihmisiä. Alkuun kiertelimme saarta, löysimme mm. seinäkiipeilyalueen. Yritimme löytää polkua Tonsai Beacille, mutta käveltyämme hetken harhaan luovuimme ideasta ja palasimme ensimmäiselle rannalle paistattelemaan päivää. Iltapäivällä etsimme saman veneen, jonka kyydissä olimme tulletkin ja pääsimme takaisin Noppharat rannalle. Pitkähäntävenekyyti Raileylle maksaa 100 bathia/suunta/hlö.

Chiliä kuivumassa?

Tulikin kirjoiteltua ja lisäiltyä kuvia lähes pari tuntia. Täällä sataa vettä, on satanut koko iltapäivän. Mies on hieronnassa, prinsessa touhuilee huoneessa ja minä istun aulassa ilmaisen netin äärellä. Yllättävää, mutta meidän hotellimme hieronta, manikyyri ym. hinnat ovat samoja tai jopa edullisempia kuin lähiseudun hierontapaikkojen. Esim. öljyhieronta maksaa 300 bathia. Monestihan hotellien hinnat ovat kalliimpia.

Olemme olleet tyytyväisiä hotelliimme, aamiainen on ok, samanlaista mitä thaimaalaisissa hotelleissa yleensäkin on. Ainoana miinuksena on, että joka päivä siivoojilta unohtuu jättää huoneeseen jotain; joko puhtaat kylpypyyhkeet (ovat vieneet vanhat pois), pesuneste, vesipullot, kahvit... Sitten minä juoksen heidän perässään hakemassa tarvittavia tavaroita. Hotelissa on erikseen vihreät allaspyyhkeet, oranssit rantapyyhkeet ja valkoiset kylpypyyhkeet. On muuten ensimmäinen hotelli, jossa on asiakkaille hammasharjat ja -tahnatkin talon puolesta.

Saari Noppharat Tharan päässä

Eräänä aamupäivänä lähdimme kävelemään Noppharat rantaa pitkin. Laskuvesi oli alkanut, joten rantaa paljastui retken aikana aina enemmän ja enemmän. Näimme kävelyn aikana kymmeniä rannalle ajautuneita meduusoja, joten pikkaisen piti katsella jalkoihin, kun auringosta nautiskellen rantaa pitkin kävelimme.

Nämä rannalle ajautuneet meduusat olivat aivan erinäköisiä kuin Brasiliassa näkemämme meduusat. Yritin Wikipediasta katsella näiden lajia ja mahdollista polttavuusastetta, mutta en oikein saanut selvillle. Uidessa emme tämän loman aikana nähneet yhden yhtä meduusaa.

Noppharat rannan päässä on paikka, mistä pääsee kahlaamaan  läheiseen saareen. Maisemat ovat upeat ja saari ihanan rauhallinen. Vesipullo kannatta varata mukaan, pikku saarella ei ole mitään palveluita.

Krabi town

Krabi towniin menimme taksilla (500 bathia). Kuski odotteli meitä sovitussa paikassa, kun olimme pyörineet tarpeeksemme aamumarkkinoilla sekä Vogue tavaratalossa.

Aamumarkkinoilta ostimme chiliä tuliaisiksi sisareni chiliä rakastavalle miehelle. Yritin kysellä chilien ominaisuuksista, mutta kaikkeen myyjät vain totesivat chilin olevan hot. Ostin hiukan eri värisiä (kuivattuja)  ja toivon niiden olevan tarpeeksi hot.

Suurin osa aamumarkkinoiden tarjonnasta oli ruokaa. Toisessa reunassa oli vaatteita, kenkiä sekä joitain kodinsisustustarvikkeita. Krabi town on aito thaimaalainen kaupunki, turisteja ja turistikrääsää ei ollut. Vogue tavaratalosta mieheni osti Leviksen farkut sekä paidan. Apteekista ostimme pari erilaista Tiikeribalsamipurkkia. Krabi townissa järjestetään myös iltamarkkinoita, toisena iltana muslimien tapaan ja toisena buddhalaiseen tapaan. Niiden tarjonnasta en tiedä, uskoisin niiden kuitenkin olevan tarkoitettu enemmän thaimaalaisille, toisin kuin esim. Phuket townin iltamarkkinat, joilta löytyy tavaraa nimenomaan turisteille.

Eläviä hummereita

Kivimiehet liikennevaloina

Ystävänpäivä

Sopivasti Ystävänpäivänä tuttavaperheemme saapui Ao Nangiin. Olimme alustavasti suunnitelleet tekevämme yhteisiä retkiä tämän yhteisen viikon aikana. Aina on mukavampaa ja edullisempaa, kun voimme yhdessä (7 hlöä) vuokrata pitkähäntäveneen koko päiväksi ja itse suunnitella oman reittimme ja ohjelmamme. Samoin kimpassa auton ja kuskin vuokraaminen on kannattavaa.

Ystävänpäivän iltana lähetimme Onnenlyhdyt taivaalle. Ilmeisesti moni muukin oli ajatellut, että Ystävänpäivä oli oikea hetki lähettää Onnenlyhtyjä, taivaalla lipui kymmenittäin lyhtyjä. Mietimme, miten olisikin paljon kivempaa lähettää Uudenvuoden aattona onnenlyhtyjä taivaalle, kuin rätiseviä, täriseviä, haisevia ja kalliita raketteja.

Ao Nangin hieronta- ja apinaranta

Ao Nangin rannan toisessa päässä on portti, mistä pääsee rantahieronta-alueelle. Hierojilla on omia pisteitään, missä he tarjoavat erilaisia hierontoja, manikyyrejä, pedikyyrejä, hiustenleikkuita ym. Hierontapalvelujen kylkijäisinä he tarjoavat ilmaiset rantatuolit, hedelmät sekä kahvia. Muita juomia saa heiltä ostaa. Hierontojen hinnat ovat noin 300 bathia, manikyyri ja pedikyyri 100-200 bathia.

Tällä ranta-alueella liikkuu mekko-, huivi ja ruokakaupustelijoita. Muutenhan Krabin rannoilta on aurinkopedit ja kaupustelu kielletty.

Hierontapisteistä jatkettaessa eteenpäin tulee Last Cafe ja heti tämän jälkeen apinoiden alue. Näitä veijareita on hauska seurailla. Mutta ihan lähikontaktiin ei kannata mennä, voipi olla, että kamera tai muita tavaroita lähtee näiden uteliaiden kavereiden matkaan, ja hetkessä...

Seurasimme, kun eräs pariskunta otti apinan syliinsä ja kuvasi tätä. Hetken päästä muita apinoita alkoi hyppiä tämän pariskunnan päälle, ei varmaan kovin mukavaa.

Autoretki

Vuokrasimme auton ja kuljettajan meidän 7 hengen ryhmällemme päiväksi (2500 bathia). Ensimmäinen kohteemme oli Tiikeritemppeli. Tarinan mukaan tiikeri oli piileskellyt tässä temppelissä. Temppeli on Krabin alueen suurin buddhalaistemppeli. Temppelialueelta johtaa portaat, 1237 porrasta vuoren huipulle, jossa on mm. kultainen istuva buddha ja mahtavat maisemat.
Paikoitellen portaat ovat noin puoli metriä korkeat ja urakka huipulle on melkoinen. Meidän ryhmästämme kolme lähti kohti huippua, aikataulu oli tiukka, meillä oli vajaa tunti huipulle ja takaisin;  elefanttiratsastus odotti.
Alkumatkasta röyhkeät ja uteliaat apinat viihdyttivät ja yrittävät varastaa kaikkea mahdollista. Itselläni ei ollut kuin vesipullo mukana ja helteessä pidin siitä tiukasti kiinni, en varmasti antaisi sitä apinalle!
1000 portaan kohdalla iski itselleni hirveä olo ja hetken pelkäsin, että oksentaisin. Huilailin vähän aikaa ja kehotin toisia jatkamaan matkaa, tulisin mahdollisesti perässä, jos olo helpottaisi. Olo helpotti ja jatkoin matkaa. Kun itselläni oli jäljellä 70 porrasta, huipulla pikaisesti käyneet olivat jo matkalla alas, aikaa elefanttiratsastukseen oli 5 minuuttia! Kyllä kirosin, NIIN lähellä, mutta pakko oli kääntyä ja juosta portaat mahdollisimman nopeasti alas. Alhaalla jalat tutisi ja naama helotti, pikaisesti autoon ja ratsastamaan läheiselle elefanttifarmille.

Jalat olivat tukossa tuon urakan jälkeen lähes viikon, se taisi olla Buddhan kosto, lähdimme vähän vähätellen  liikkeelle, "pikku nyppylä, kyllähän tuonne puolessa tunnissa, varvassandaaleissa kirmaisee..."

Ensimmäisenä meidän 25 vuotias elefantimme, Tsao

Tunnin ratsastuksen aluksi mentiin "uimaan"

Reissun lopuksi syötettiin Tsaolle banaania

Ja Tsao kiittää!

Autoretki jatkui Krabi Towniin ja sieltä Lotus Tescolle, jossa hiukan shoppailimme.

Olisimme halunneet Kissakalafarmille, mutta kuski ei jotenkin ymmärtänyt tätä, hän vei meidät eräänlaiselle kalatutkimusfarmille. Siellä oli valtavat kala-altaat ja akvaarioita.  Se ei ollut mikään kummoinen paikka, paikalla oli lähinnä paikallisia, ei juurikaan turisteja.

Lopuksi kävimme vielä paikallisen kylän markkinoilla, jossa oli valtavasti helmiä myynnissä. Paljon oli myös muovihelmiä ja kaikenlaista muovikrääsää, mutta aitoja helmiäkin myynnissä oli. Samoin erilaisia simpukankuorista tehtyjä juttuja.

Pitkähäntäveneretki

Vuokrasimme pitkähäntäveneen päiväksi.

Phra Nang beach

Ensimmäinen pysähdyskohteemme oli Raileyn kärki, Phra Nang. Lukemamme matkaoppaan mukaan tämä ranta on valittu  maailman toiseksi kauneimmaksi rannaksi, tarina ei kertonut mikä olisi sitten tämä maailman kaunein.

Tällä rannalla ei ollut ravintoloita, mutta "kioskiveneet" palvelivat janoisia ja nälkäisiä turisteja.

Tup island (= Tub island)

Tämän saaren meidän raatimme arvioi kauniimmaksi kuin Phra Nang rannan. Pitkähäntävenekuskimme jätti meidät Tub saarelle ja sovimme, että kahlaamme läheiselle Chicken Islandille, josta jälleen jatkamme veneellä, sitten kun haluamme. Kuski sanoi, että reilun tunnin päästä pääsette vielä kahlaamalla, mutta vesi nousee, eikä parin tunnin päästä yli enää pääse.

Tup saarella oli kioski, josta sai ostaa juotavaa ja hedelmiä.

Värikkäitä kaloja uiskenteli ihan rannassa, eipä niiden katseluun edes snorkkelia tarvittu. Vähän aikaa kun seisoi vedessä, kymmenien värikkäiden kalojen parvi pyöri ympärillä. Kaunista!

Chicken Island

Kahlasimme Tup saarelta Chicken saarelle. Chicken Islandilla oli kuppila, josta sai ruokaa ja juomaa. Söimme kevyen lounaan tässä "ravintolassa", chipsejä ja hedelmiä.

Kuvassa veneiden takana näkyy Tup Island. Sen takana näkyy isompana Poda Island.

Pitkähäntäveneen "häntä"

Ja tästä kananpäästä se Chicken Island on saanut nimensä

Poda Island

Loppupäivän vietimme Poda saarella. Siellä olikin näistä saarista pitkähäntäveneitä pisin rivi, mutta rannalla ei ollut kyllä mitään ruuhkaa. Saarelta löytyi kioski, josta sai juotavaa, jäätelöä ym. pientä. Saarella oli myös ravintola, jonka kautta sai varattua yöpymispaikan saarelta, sellaisen pienen majan.

Huomaan, että lähes jokaisessa kuvassa on pitkähäntävene. Minusta ne ovat vain niin viehättävän näköisiä ja tuovat kuvaan thaimaalaista eksotiikkaa. Ei sitä oikein saa kuviin sitä todellista näkymää, onhan nämäkin kuvat ihan kauniita, mutta kyllä nuo maisemat pitää itse nähdä! Ja kun sitä lämpöä ei näihin kuviin saa mukaan.

Räätäli

Ai niin, se prinsessan mekko. Siitä tuli hyvä, oikein hyvä. Kuten yllä kerroin, valitsimme halvimman vaihtoehdon, eikä suinkaan Tjäreborin ja Aurinkomatkojen suosittelemaa kalleinta vaihtoehtoa. Räätäli kertoikin hiukan harmissaan, että kaikki Suomesta lentävät noudattavat näiden matkanjärjestäjien ohjeita ja käyttävät näitä kalleimpia vaihtoehtoja ja suorastaan pelkäävät muita. Meidän käyttämämme räätäli sijaitsee suurin piirtein Mäkkäriä vastapäätä ja on nimeltään Burberry. Tiskin takana oleva herra puhuu hyvää englantia ja osaa asiansa hyvin, saimme paikasta oikein hyvää palvelua, uskallan suositella.

Suosikki ruokapaikat

Jos thai-ruoka alkaa kyllästyttämään, mutta intialainen ruoka maistuu, kannattaa ylittää tie Mäkkärin kohdalta ja suunnata kohti rantaa. Vastaan tulee erittäin hyvä intialainen ravintola, Taj Palace. Henkilökunta on intialaista, joten paikassa kannattaa syödä intialaista ruokaa, vaikka heiltä thai-ruokaakin saa.  Tällä samaisella kadunpätkällä on monta thai-intialaispaikkaa, mutta meidän mielestä tämä on paras.

Hyvää thai-ruokaa söimme myös Eden ravintolassa. Mukava on syödä "kattoterassilla".

Aika useasti söimme Noppharat rannan ja Ao Nangin rannan välissä olevissa muovituolipaikoissa (vaatemyymälöiden takana). Edullista hyvää ruokaa ja rentoa menoa.

Noppharat rannan Luna ravintolassa söimme jokusen kerran lounasta, hyvää ja halpaa thai-ruokaa. Pad thai oli Lunassa oikein hyvää.

Kommentit ja  kysymykset ovat erittäin tervetulleita!

1. Hei! Olemme lähdössä puolessa kuussa samaan paikkaan kun te olitte. Sama hotelli jo toiseen kertaan, oltiin 2010 viimeksi. "ja minä istun aulassa ilmaisen netin äärellä." tuossa lainaus blokistasi. Mitä tuo tarkoittaa? Minua kiinnostaa nyt netti yhteydet kyseisessä hotellissa ja niiden hinnat.

Risto

1. Hei ja anteeksi, olen tosi laiskasti käynyt lukemassa kommentteja! Olette varmasti jo palanneet ja sait itse vastauksen tähän. Eli maksuton netti oli aulassa ja huoneissa ei ollut. Vai oliko muutosta tapahtunut?