Ruokaa...sisustusta...matkailua - niistä on tämä blogi tehty!

maanantai 4. maaliskuuta 2013

Valkosipulin "murskaaja" Porvoosta

Minulle on hiukan epäselvää, miten valkosipuli pitäisi murskata. Jotkut kokit kieltävät ehdottomasti perinteisen valkosipulin pusertajan käytön. Joidenkin mielestä valkosipuli ei saa veistä nähdäkään. Mitä tapahtuu, kun käytän puserrinta tai pilkon valkosipulin veitsellä? Ymmärtääkseni valkosipulista tulee kitkerää. Mutta miten ihmeessä se sitten pitäisi oikea oppisesti hienontaa? Kun sitten katson kokkiohjelmia, huipuista huipummatkin hienontavat valkosipulit veitsellä...ja minä olen aivan sekaisin tästä epäjohdonmukaisuudesta.

Olen ratkaissut tämän ongelman kotikeittiössäni hankkimalla joiltakin messuilta keraamisen valkosipulin murskaajan. Samaisella kapistuksella voi raastaa myös juustoa, esim. parmesania pastan päälle. Ja se toimii, valkosipuli murskautuu todella helposti. Nykyisin minulla on jopa kaksi tällaista, toisen sain joululahjaksi.

Kun ostin tämän, myyjä kertoi jonkun hänen asiakkaistaan käyttäneen näitä etanapannuina. Valkosipuli murskaksi, voita päälle ja etanat kyytiin. Uuniin ja suoraan ruokailijan eteen. Nämä kestävät siis myös uunia.
Kuulostaa melko hyvältä, täytyy joskus kokeilla itsekin.






Tämä on kotimaista käsityötä. Näitä murskaajia myydään monilla messuilla, mutta uskoakseni Porvoosta, jossa näitä tehdään voi näitä myös hankkia. Tarkemmin en osaa valitettavasti kertoa.


Suosittelen lämpimästi! Hintaa tällä raastinlautasella taisi olla noin 10 euron paikkeilla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti